> Nomad sachin blogs

Game click enjoy

वैराग्य और आत्मत्याग,वैराग्य का यह अर्थ नहीं कि संसार को छोडकर जंगल में रहने लग गये




वैराग्य का यह अर्थ नहीं कि संसार को छोडकर जंगल में रहने लग गये जाकर। वैराग्य कि भावना जीवन कि समस्त प्रवृत्तियों में व्याप्त होनी चाहिये। कोई गृहस्थ यदि जीवन को भेाग न समझकर कर्तव्य समझता है वह गृहस्थ मिट नहीं जाता जो व्यापारी अपना काम त्याग कि भावना ये करता है उसके हाथों भले ही करोडो रूपये का लेन-देन होता हो फिर भी वह यदि अपने धर्म का पालन करता हो तो अपनी योग्यता का उपयोग सेवा के लिये करेगा। इसलिये वह किसी को धेाखा नहीं देगा। सटटा नहीं करेगा। सादा जीवन व्यतीत करेगा किसी प्राणी को दुख नही पहुचायेगा ।

त्यागमय जीवन कला का उत्तम प्रतीक और सच्चे आन्नद से परिपूर्ण होता है। जो सेवा करना चाहता है वह अपने आराम करने मेे एक क्षण भी व्यर्थ नहीं करेगा। क्योकि उसे वह प्रभु कि इच्छा पर छोड देता है। इसलिये वह जो कुछ हाथ लग जाए उसी को बटोर कर बोझ नहीं बडायेगा सिर्फ उतना ही लेगा जितने कि उसे सख्त जरूरत है और बाकी छोड देगा। असुविधा होने पर भी वह मन में शान्त क्रोधरहित और अविचलित होगा। सदगुण कि भाति उसकी सेवा ही उसका पुरस्कार होगा और वह उसी से संतुष्ट रहेगा दूसरों कि स्वेच्छापूर्वक सेवा में हमारी शक्तियां लगनी चाहिये। और उसे अपनी सेवा से तरजीह मिलनी चाहिये असल में शुद्व भक्त अपने लिये कुछ भी न रखकर अपने को मानव सेवा में समर्पित कर देता है।

अपने त्याग पर हमें देखी नहीं होना चाहिये जिस त्याग से पीडा होती है। उसकी पवित्रता नष्ट हो जाती है और अधिक जोर पडने पर नष्ट हो जाती है मनुष्य उस वस्तुओ को त्याग करता जिन्हे वह हानिकारक मानता है। इसलिये त्याग करने से उसे सुख हेाना चाहिये।

                                    यंग इण्डिया 

Disappointment does not mean leaving the world and starting living in the forest. The feeling of detachment should permeate all the tendencies of life. If a householder does not consider life as a duty, that householder does not disappear, the businessman who feels the sacrifice of his work, even if there is a transaction of crores of rupees in his hands, if he follows his religion, then his Will use the qualification for the service. Therefore, he will not beat anyone. Will not stick. Will lead a simple life, will not hurt any animal.

Solitaire life is a perfect symbol of art and full of true joy. The one who wants to serve will not waste even a single moment in resting. Because he leaves it at the will of God. Therefore, whatever he gets on hand, he will not take the burden by collecting only what he desperately needs and will leave the rest. Even in the face of discomfort, he will be silent, angry and unsteady. By virtue of his service, his service will be his reward and he will be satisfied with the same, our powers should be engaged in voluntary service of others. And he should get priority from his service, in fact, a pure devotee does not keep anything for himself and dedicates himself to human service.

We should not have seen at our sacrifice, the sacrifice that comes with it. His purity is destroyed and upon exerting too much, a man renounces the things which he considers harmful. That is why he should be happy by sacrificing

                                    Young india

भारत कि भावी संस्कृति,Future culture of india,गांधी जी

                          भारत कि भावी संस्कृति

दोस्तो ये लेख गांधी जी द्वारा विभिन्न-विभिन्न लेखेंा पत्रिकाओं द्वारा प्राप्त किया गया है। इसमे गांधी जी के ताकतवर ठोस मूल मंत्र है। जिसको आज के युग में इसकी बहुत जरूरत है।

काई संस्कृति जिंदा नहीं रह सकती ,अगर वह दूसरो का बहिष्कार करने कि कोशिश करती है। इस प्रकार भारत में शुद्व आर्य संस्कृति जैसी कोई चीज मौजूद नही है। आर्य लोग भारत के ही रहने वाले थ्ेा या जबरन यहां आ घुसे थ्ेा। इससे मुझे बहुत दिल चस्पी नहीं है। मुझे जिस बात में दिलचस्पी है वह यह है कि मेरे पूर्वज एक दूसरे के साथ बडी आजादी के साथ मिल गये और मौजूदा पीढी वाले हम लोग उस मिलावट की ही उपज है।
      हरिजन 


मैं नही चाहता कि मेरे घर के चारों ओर दीवारे खडी कर दी जायें और मेरी खिडकियां बन्द कर दी जाये। मै चाहता हूॅ कि सब देश कि संस्कृतियों कि हवा मेरे घर के चारो ओर अधिक से अधिक स्वतंत्रता के साथ बहती रहे। मगर मै उनमें से किसी के झोके में उड नहीं जाउगां।मै चाहूगां की साहित्य मे रूचि रखने वाले हमारे युवा स्त्री-पुरूष जितना चाहें अंग्रजी और संसार कि दूसरी भाषाएं सीखें फिर उनमें यह आशा रखूगां कि वे अपनी विद्वता का लाभ भारत और संसार को उसी तरह दे। 

जैसे बोस,राय या स्वयं कविवर दे रहे हैं। लेकिन मै यह नहीं चाहूंगा कि एक भी भारतवासी अपनी मातृभाषा को भूल जाए। उसकी उपेक्षा करें उस पर शर्मिन्दा हो या यह अनुभव करे कि वह अपनी खुदकी देशी भाषा में विचार नहीं कर सकता या अपने उत्तम विचार प्रकट नहीं कर सकता मेरा धर्म कैदखाने का धर्म नहीं है।
          यंग इंण्डिया

Future culture of india

Friends, this article has been received by Gandhi ji from various articles magazines. It has the strong concrete mantra of Gandhi ji One who needs it very much in today's era.
Kai culture cannot survive if it tries to boycott others. Thus there is no such thing as pure Aryan culture in India. The Aryans either lived in India or forcibly came here. It doesn't make me very heartbroken. What I am interested in is that my forefathers got along with each other with great freedom and we of the present generation are the product of that adulteration.

               Harijan

I do not want the walls around my house to be erected and my windows should be closed. I want that the air of all the country's cultures should flow with maximum freedom around my house. But I will not be able to fly in any of them. I want as much as our young men and women who are interested in literature to learn English and other languages ​​of the world, then hope that they will benefit from their scholarship to India and the world. Give it like

Like Bose, Rai or Kavir himself. But I would not like a single Indian to forget their mother tongue. Ignore him, be ashamed of him or feel that he cannot think in his own native language or express his best thoughts. My religion is not the religion of prison.
                  Young india

Send feedback
History
Saved

Community

future of indian ,culture future of plant tissue, culture in india plant tissue, culture in india,culture of india,culture of india essay ,culture of india in hindi, culture of indian states ,culture of india article ,culture of india and pakistan ,culture of india art, the culture of india, the culture of indiana, culture of india country ,culture center india, culture of india essay in hindi

विचारणीय प्रश्न केवल यह है कि गोरक्षा करना ठीक है ,गो रक्षा क्यों Gandhi ji




गांधी जी गो रक्षा मेरे लिये मनुष्य जाति के विकास में एक सबसे अदभुत चमत्कारपूर्ण घटना है। यह मानव को अपनी स्वाभाविक मर्यादा से बाहर ले जाती है। मेरे लिये गाय का अर्थ है समस्त मनुष्येतर सृष्टि गाय के द्वारा मनुष्य  को तमाम प्राणियों के साथ तदात्मय अनुभव का आदेश दिया गया है। गाय को देवता क्यों माना गया यह मेरे लिये स्पष्ट है । भारत में गाय मनुष्य का उत्तम साथी है । वह कामधेनु है । गाय मूर्तिमन्त करूणामयी कविता है। इस नम्र और निरीह पशु कि आखेंा से करूणा टपकती है। भारत के करोडो लोगो कि माता है। 
गोरक्षा का अर्थ है 

भगवान कि समस्त मूक सृष्टि कि रक्षा प्राचीन ऋषियों ने भले वे कोई भी हों गाय से इसका आरम्भ किया जो हिन्दू गाय कि रक्षा करता है उसे हर एक पशु कि रक्षा करनी चाहिये परन्तु सब वातों का विचार करते हुए हम सिर्फ इसलिये उसकी गो रक्षा में दोष न निकालें कि वह दूसरे जानवरों को नहीं बचा पाता। 
इसलिये विचारणीय प्रश्न केवल यह है कि गोरक्षा करना ठीक है या नहीं उसका ऐसा करना गलत नहीं है यदि अहिसां मे विश्वास रखने वालों का आम तौर पर जानवरों को न मारना कर्तव्य समझा जा सकता है। और प्रत्येक हिन्दू बल्कि प्रत्येक धार्मिक पुरूष ऐसा ही करता है। आम तौर पर जानवरों को न मारने का और इसलिये उन्हे ं बचाने का कर्तव्य निर्विवाद सत्य माना जाना चाहिये। 

तब तो हिन्दू धर्म के लिये तारीफ कि बात है कि उसने गोरक्षा को कर्तव्य समझकार अपनाया है। गोरक्षा सूक्ष्म अथवा आध्यात्मिक अर्थ है सभी जीवों कि रक्षा करना हमारे ऋषियों ने आश्चर्य जनक अविष्कार किया है। मै प्रतिदिन इसकी सच्चाई का कायल होता जा रहा हूॅ।

Why cow protect

 Young india

Gandhiji's protection is for me one of the most amazing miracles in the development of mankind. It takes the human out of his natural dignity. For me, cow means that all non-human creation has been ordered by the cow to experience human beings with all beings. Why the cow was considered a deity is clear to me. In India, cow is the best companion of man. He is Kamadhenu. Cow idolatry is a compassionate poem. Compassion drips from the eyes of this meek and innocent animal. Is the mother of millions of people in India.

Cow protection means

The ancient rishis who protected all the silent creation of God started it from the cow no matter whoever protects the Hindu cow, it should protect every animal, but considering all the vatas, we are only guilty of protecting its cow. Do not remove that he cannot save other animals.

Therefore, the question to be considered is whether it is right to protect cow or not if it is wrong to do so if those who believe in non-violence can generally be considered not duty to kill animals. And every Hindu but every religious man does the same. Generally, the duty of not killing animals and therefore protecting them should be considered as undisputed truth.


Then it is a matter of praise for Hindu religion that it has adopted cow protection as a duty. Cow protection is a subtle or spiritual meaning to protect all living beings. Our sages have invented wonders. I am getting convinced of its truth every day.

(आजादी के दिवाने) स्व0 श्री दादाभाई नरौजी,(Freedom lovers) ,Late Shri Dadabhai Narouji

                                               (आजादी के दिवाने) 
                              स्व0 श्री दादाभाई नरौजी


1866 में लंदन मेें ईस्ट इण्डिया एसोशिऐशन कि स्थापना करके ब्रिटिश शासन का सर्वप्रथम आर्थिक विश्लेशण प्रस्तुत करने वाले दादाभाई नरौजी का नाम भारतीय राष्ट्रीय क्राग्रेस के संस्थापक सदस्यों में अग्रण्य हैं। 1885 से 1907 के बीच क्रांगेस में नरमपंथी या उदारवादी नेताओं का बोलबाला था। सुरेन्द्रनाथ बनर्जी ,दादाभाई नरौजी ,मदनमोहन मालवीय ,गोपालकृष्ण गोखले, फिरोजशाह मेहता आादि शान्तिपूर्ण ढंग से मांगे मनवाने के लिये प्रयासरत थे। अंग्रेजो कि दासता से मुक्ति दिलाना इन सभी नेताओं का एकमात्र लक्ष्य था। दादाभाई नरौजी ने यह मंाग उठाई कि इग्लैण्ड कि पार्लियामेन्ट में कम से कम एक भारतीय के लिये भी सीट सुनिश्चित होनी चाहिये। उनकी प्रखर प्रतिभा से प्रभावित और अकाटय तर्को से पराजित होकर अंग्रेजों ने उनकी यह मांग मान ली। उन्हें ही इग्लैण्ड में भारतीयो का प्रतिनिधित्व करने के लिये चुना गया। अंग्रजों कि पार्लियामेण्ट में खडे होकर उनके विराध में बोलना दादा भाई जैसे व्यक्ति के लिये ही सम्भव था उन्होने बडी सूझा- बूझा से अपने इस दायित्व का निर्वहन किया देश कि स्वतंत्रता कि लिये दादाभाई नौरोजी के मार्गदर्शन और उनके सक्रिय योगदान को कभी भुलाया नहीं जा सकेगा।
देश और समाज कि सेवा कि लिये समर्पित नौरोजी नरमपंथी नेताओं के तो आदर्श थे ही लोकमान्य बालगंगाधर तिलक जैसे गरमपंथी नेता भी उन्हें प्ररेणास्त्रोत मानते थे। तिलक ने दादाभाई के साथ रहकर बकालत का व्यवहारिक ज्ञान प्राप्त किया एक बार दादाभाई को किसी मुकदमे के लिये इग्लैण्ड जाना पडा उनके साथ सहायक के रूप में तिलक जी भी गए दादाभाई मितव्ययिता की दृष्टि से लंदन में न रूककर वहां से दूर एक उपनगर में ठहरे सवेरे जल्दी उठने कि उनकी आदत भी थी। उनकी घर का सारा काम वे स्वयं करते थे एक दिन जब वे घर का काम कर रहे थे तभी तिलक जी की आंख खुल गयी उन्होने कहा क्या आज नौकर नहीं आये जो सब काम आप को करना पडता है इस पर दादाभाई ने तिलक को समझाते हुए कहा अपना काम मैं स्वये करता हू अपने किसी कार्य कि लिये दूसरो पर निर्भर नहीं रहता ।यह सुनकर तिलक जी अभिभूत हो गये।      

                                      (Freedom lovers)
                              Late Shri Dadabhai Narouji

Dadabhai Narouji, who founded the East India Association in London in 1866 and presented the first economic analysis of British rule, is a pioneer among the founding members of the Indian National Congress. Between 1885 and 1907, the moderate or moderate leaders dominated the Kranges. Surendranath Banerjee, Dadabhai Narauji, Madan Mohan Malaviya, Gopalkrishna Gokhale, Ferozeshah Mehta etc. were trying to get peaceful demands. Freedom from slavery was the sole goal of all these leaders. Dadabhai Narauji raised the demand that there should be a seat for at least one Indian in the Parliament of England. Impressed by his sharp talent and defeated by the irrational arguments, the British accepted this demand. He was chosen to represent the Indians in England. Standing in the Parliament of the British, it was possible for a person like Dada Bhai to speak in his opposition, he discharged his responsibility with great thought and guidance of Dadabhai Narauji for the freedom of the country and his active contribution will never be forgotten. .

Not only were the ideals of Naoroji moderate leaders dedicated to the service of the country and society, even the extremist leaders like Lokmanya Balgangadhar Tilak considered them as the inspiration. Tilak lived with Dadabhai and got practical knowledge of Bakalat. Once Dadabhai had to go to England for a trial, Tilak ji went with him as an assistant. Dadabhai did not stop in London in view of austerity and stayed in a suburb far away from London. He had a habit of getting up early. He used to do all his household work himself. One day when he was doing household work, Tilak ji's eyes were opened, he said, "Did not the servants come today, you have to do all the work, on which Dadabhai explained to Tilak." I do my own work and do not depend on others for any work. Tilak ji was overwhelmed on hearing this.







(आजादी के दिवाने) स्व0 श्री सुरेन्द्र नाथ बनर्जी (Freedom lovers) | Late Shri Surendra Nath Banerjee

                                                          (आजादी के दिवाने) 
                                   स्व0 श्री सुरेन्द्र नाथ बनर्जी


सुरेन्द्र नाथ बनर्जी 10 नबम्वर 1848 से 6 अगस्त 1925 भारतीय राष्ट्रीय आन्दोलन के प्रमुख उदारवादी नेता थे। उन्होने बडी लगन और परिश्रम से आईसीएस कि परीक्षा उत्तीर्ण कि थी। उन दिनो आईसीएस कि परीक्षा उत्तीर्ण करना बहुत कठिन था परीक्षा उत्तीर्ण करने के बाद भी सुरेन्द्र नाथ बनर्जी को किसी प्रावधान के आधार पर रोक दिया गया इसी बीच 1877 में आइसीएस में प्रवेश कि आयु 21 से घटाकर 18 वर्ष कर दी गयी जिसके फलस्वरूप भारतीयों के लिये बैठना असंभव ही हो गया समस्त भारतीयों के शिक्षित वर्ग के स्वर में स्वर मिलाते हुए सुरेन्द्र नाथ बनर्जी ने सरकार कि इस भेदभाव पूर्ण नीति का विरोध किया इस कारण उन्हें उनके पद से हटा दिया गया वे ऐसा चाहते भी थे। उनकी हार्दिक इच्छा भी थी कि भारतीयों के राजनीतिक हितों और उददेश्यों की पूर्ति के लिये प्रबल जनमत तैयार किया जाये। इसके लिये उन्होने आंन्नदबोस के साथ मिलकर इंडियन एसोशिऐशन कि स्थापना कि।

भारत के वैधानिक शासन कि स्थापना के पक्षधर सुरेन्द्रनाथ बनर्जी भारतीय सभ्यता और संस्कृति के उत्थान के लिये अनेक कार्य किए 1890 में कांग्रेस द्वारा सर्वप्रथम सुरेन्द्रनाथ बनर्जी के नेतृत्व में ब्रिटिश सरकार के विरूद्व भारतीयो के अधिकारेां के लिये आवाज उठाई उन्होने 1879 में बंगाली नामक साप्ताहिक से दैनिक बनाया और पत्र के संस्पादक के रूप में अंग्रजों के अत्याचारों कि बखिया उधेडने लगे 1880 में बंगाली पत्र पर मुकदमा चलाया गया जिसमें बनर्जी को दो महीने के लिये जेल हो गयी जेल से छूटने के बाद वे पुनः बंगाली का पूर्वत संपादन करने लगे उन्होने एलबर्ट बिल, लार्डकर्जन के यूनिवर्सिटी विल, कालकाता कारर्पाेरेशन बिल आदि जिस अनोखे अंदाज में प्रभावशाली विरोध किया उससे उनकी लोकप्रियता बहुत बढ गयी। 1883 में वह बंगाल नरमदल वालो के अधिवेशन कांउसिल के सदस्य निर्वाचित हुए 1918 में नरम दल वालों के अधिवेेशन में उन्हे ंसभापति मनोनीत किया गया उनकी उनकी विद्वता को प्रणाम करते हुए 1921 में ब्रिटिश सरकार ने उन्हे ,सर, की उपाधि प्रदान कि थी। 

(Freedom lovers)
Late Shri Surendra Nath Banerjee

Surendra Nath Banerjee 10 Nabamwar 1848 to 6 August 1925 was the prominent liberal leader of the Indian National Movement. He passed the ICS examination with great diligence and diligence. In those days it was very difficult to pass the ICS exam, even after passing the examination, Surendranath Banerjee was stopped on the basis of any provision, meanwhile, in 1877, the age of admission in the ICS was reduced from 21 to 18 years which resulted in seating for Indians. It was impossible that Surendra Nath Banerjee shook the voice of the educated class of all Indians, this government's discriminatory policy and Locking this was due to be removed from his post, he was so inclined. He also had a strong desire that a strong public opinion be prepared for the fulfillment of the political interests and objectives of Indians. For this, he along with Anandbos established the Indian Association.


Surendranath Banerjee, who was in favor of the establishment of the legal rule of India, did many things for the upliftment of Indian civilization and culture. In 1890, the Congress, under the leadership of Surendranath Banerjee, first raised the voice for the rights of Indians against the British government. In 1879, he called the daily from Bengali weekly Made and began to expose the atrocities of the British as the editor of the letter In 1880, a Bengali letter was prosecuted in which Banerjee was jailed for two months and after he was released from prison, he began to re-edit the Bengali. He introduced the Albert Bill, the University Will of Larkarken, the Calcutta Corporation Bill, etc. in such a unique way as to impress effectively His popularity increased greatly due to this. In 1883, he was elected a member of the Bengal Council of Sessions Council, in 1918, he was nominated as the Chairman at the Session of the soft party, in 1921, the British Government awarded him the title of Sir, in recognition of his scholarship.

Surendra Nath Banerjee, Freedom lovers, British Government, Congress, ICS, Indian Association, scholarship, Calcutta Corporation Bill, Albert Bill









जफर के दिल में हर बक्त अपने वतन कि माटी के लिये तड़प बनी रहती थी Urdu, Zafar Dargah, Bahadur Shah Zafar, Mughal emperor

                                                          (आजादी के दिवाने) 
                   Lalbai Hindu family, Humayun's tomb, Abu Bakar, Mirza Mughal, Khizar Sultan, Urdu, Zafar Dargah, Bangladesh, Bahadur Shah Zafar, Mughal emperor Bahadur Shah Zafar, मुगल बादशाह बहादुर शाह जफर

अंतिम मुगल बादशाह बहादुर शाह जफर के दिल में हर बक्त अपने वतन कि माटी के लिये तड़प बनी रहती थी। अंग्रेजों ने उन्हे देश निकाला दे दिया लेकिन उन्होने अपनी जान बख्श देने के लिये समझौता नहीं किया। अंग्रेजों को चेतावनी देते हुए उन्होने कहा था हिंदियों में बू रहेगी जब तलक ईमान की तख्त ए लंदन तक चलेगी तेग हिंदुस्तान कि उनकी चेतावनी सही साबित हुई और आाजादी के मतवाले स्वतंत्रता मिलने तक लगातार अपने प्राणेंा कि आहुति देते रहें बर्मा कि राजधानी रंगून मे जब वह अपने जीवन के अंतिम दौर मे थे तब वतन कि याद में तडपते हुए उनके लफजों से निकल पडा कितना है बनसीब जफर दफन के लिये दो गज जमीन भी न मिली कुए यार में उनका जन्म 24 अक्टूवर 1775 को दिल्ली में हुआ था वह  अपने पिता अकबर द्वितीय के मौत के बाद 28 सितम्बर 1838 को बादशाह बने । उनकी मां ललबाई हिन्दू परिवार से थी। 1857 में जब आजादी कि चिंगारी भडकि भी विद्रोही सैनिको और राजाओं ने उन्हे सम्राट माना और उनके नेतृत्व में अंग्रेजों कि ईट से ईट बजा डाली ।
भारतीयों ने देश के अनेक हिस्ससों में अजादी कि पहली लडाई में अंग्रेजो को मात दी अंग्रेज छल-कपट से इस कृान्ति को दवाने मे कामयाब रहे। जफर ने हुंमायू के मकबरे में शरण ली लेकिन मेजर हडसन ने उन्हे उनके बेटे मिर्जा मुगल ,खिजर सुल्तान और पोते अबू बकर के साथ पकड लिया ।अंग्रेजो ने जुल्म कि हदें पार कर दी। जफर को जब भूख लगी तो वे थाली में उनके बेटो के सिर ले आये वह सिर्फ देशभक्त बादशाह ही नहीं बल्कि उर्दू के मसहूर कवि भी थे। उन्होने बहुत सी कवितायें लिखी जिसमें अधिकतर 1857 के दौरान मची उथला पुथली में या तो खो गयी या फिर नष्ट हो गयी मुल्क से अंगे्रजों को भगाने का ख्वाव लिये 7 नबम्बर 1862 को 87 साल कि उम्र में उनका निधन हो गया लेकिन वक्त ने उन्हे दूसरे मुल्क मे मरने को मजबूर किया। उन्हे रंगून में श्वेडागौन पैगोडा के नजदीक दफनाया गया । जिसे अब जफर दरगााह के नाम से जानते है। भारत में कई सडके उनके नाम पर है। लाहौर में भी उनके नाम से सडक है। बाग्लादेश में भी एक पार्क बहादुरशाह जफर के नाम से जाना जाता है।

(Freedom lovers)
 Last Mughal Emperor Bahadur Shah Zafar

In the heart of the last Mughal emperor Bahadur Shah Zafar, every person lived longingly for the land of his homeland. The British expelled him but he did not compromise to spare his life. Warning the British, he said that there would be a boon in the Hindus when Talaq Iman's Takht-e-london would run till his warning of Hindustan proved to be true and till the independence of independence the tribals continued to sacrifice their lives in Burma's capital Rangoon when he When he was in the last phase of his life, how much did he have to come out of his feelings while suffering in memory of the countryman, not even two yards of land for burial. Ili que man born 24 Aktuvr 1775 had happened in Delhi after the death of his father Akbar II became king on 28 September 1838. His mother was from the Lalbai Hindu family. In 1857, when the spark of independence broke out, even the rebel soldiers and kings considered him emperor and led the British to the bricks under his leadership.


The Indians defeated the British in the first battle of Ajadi in many parts of the country, the British managed to get this revolution done by deceit. Zafar took refuge in Humayun's tomb but Major Hudson caught him along with his son Mirza Mughal, Khizar Sultan and grandson Abu Bakar. The English crossed the limits of oppression. When Zafar got hungry, he brought his son's head in the plate, he was not only a patriot king but also a poet of Urdu. He wrote a number of poems in which most of them were either lost or destroyed in shallow potholes during 1857. He died on 7 November 1862 at the age of 87, but the time left him in the second country. I was forced to die. He was buried near the Shvedagon Pagoda in Rangoon. Which is now known as Zafar Dargah. Many roads in India are named after him. There is a road to his name in Lahore too. There is also a park in Bangladesh known as Bahadur Shah Zafar.

Lalbai Hindu family, Humayun's tomb, Abu Bakar, Mirza Mughal, Khizar Sultan, Urdu, Zafar Dargah, Bangladesh, Bahadur Shah Zafar, Mughal emperor Bahadur Shah Zafar, मुगल बादशाह बहादुर शाह जफर

प्रथम राष्ट्रपति डा0 राजेन्द्र प्रसाद को फूल मालाओं से लाद दिया Freedom lovers | First president of india

                                    (आजादी के दिवाने) 
                                प्रथम राष्ट्रपति भारत
Rajendra Babu, Chintamani, Gandhiji, Allahabad, Rajendra Prasad, Congress, Mumbai, Dr. Rajendra Prasad, Republic of India, First president india, Freedom lovers, मुंबई अधिवेशन,


भारतीय गणतंत्र के प्रथम राष्ट्रपति डा0 राजेन्द्र प्रसाद का जन्म 3 सितम्बर 1884 को हुआ था। जब वह कांग्रेस के मुंबई अधिवेशन के सभापति चुने गये तो जनता उन्हे देखने को बेचैन थी पर वह कहीं न दिखे । लोगों के आश्चर्य का ठिकाना न रहा कि जिस व्यक्ति को मंच कि ओर बडता देख लोगों के आश्चर्य का ठिकाना न रहा कि जिस व्यक्ति को मंच कि ओर बढता देख लोग भीड में धक्के दे रहे थे। वही जब किसी तरह मंच तक पहुचा तो लोगो ने उन्हे फूल मालाओं से लाद दिया एक बार उन्हे बिहार के एक छोटे राज्स जाना था।डनहे देर हो गयी आयोजक निराश होकर अपने काम में लग गए उनकी मोटर फेल हो गयी थी । वह आठ बजे वाली ट्रेन से आए चूकि किसी को कोई सूचना न थी। इसलिये कोई स्टेशन भी नही आया वह गााडी से उतरे और स्टेशन मास्टर के दफतर पंहुचकर बोले जरा फोन करना है अपने रौब में स्टेशन मास्टर ने कहा कौन हो तुम बह इतना भर बोले कि राजेन्द्र प्रसाद......कि स्टेशन मास्टर पुनः उबल पडा अरे राजेन्द्र प्रसाद नहीं आये आज। 

जब उसे सच्चाई पता चली तो दंग रह गया।जब राजेन्द्र बाबू कांग्रेस के सभापति थ्ेा तो उन्ही दिनो किसी मौके पर इलाहाबाद आए। तब लीडर के संपादक थ्ेा । सीबाई चिंतामणि राजेन्द्र बाबू उनसे मिलने गए शाम हो रही थी। राजेन्द्र बाबू ने चपरासी को अपना कार्ड दिया चपरासी ने जाकर देखा कि चिंतामणि कुछ लिख रहे थे। चपरासी को टोकने की हिम्मत न हुयी और कार्ड मेज पर रखकर चुपचाप रखकर बाहर आ गया और अलाब के पास बैठ गया। कुछ देर तक तो राजेन्द्र बाबू असरा देखते रहे फिर जब कपकपी लगी तो खुद ही आग तापने लगे। लगभग एक घंटे बाद चिंतामणि कि दृष्टि कार्ड पर गयी तो देखा कि वह तो कांग्रेस के सभापति का कार्ड पडा है। चपरासी ने बताया कि एक घंटे से चिंतामणि जी को बडा दुख हुआ सोचा कि राजेन्द्र बाबू अवश्य ही लौट गये होगे फिर भी पूछा कि कौन आया था। एक आदमी लाया था वहां आग ताप रहा है वह बोले अच्छा उसे बुलाओ जब उस जगह स्वयं राजेन्द्र बाबू उठकर आये तो चिंतामणि स्तब्ध रह गये। कांग्रेस का सभापति इतनी सादगी गांधी जी के सच्चे अनुयायी राजेन्द्र बाबू 28 फरवरी 1963 को इस संसार से सदा के लिये बिदा हो गये।

(Freedom lovers)
 First president india
 Late Shri Dr. Rajendra Prasad

Dr. Rajendra Prasad, the first President of the Republic of India, was born on 3 September 1884. When he was elected the chairman of the Mumbai session of the Congress, the public was restless to see him but he could not be seen anywhere. There was no place for the surprise of the people that the person who was moving towards the stage could not be surprised to see that the person who was moving towards the stage was pushing people into the crowd. When he somehow reached the stage, people loaded him with flower garlands, once he had to go to a small Raj in Bihar. Late, the organizer got frustrated and his motor work failed. He came by the eight o'clock train as no one had any information. That is why no station even came, he got down from the train and reached the station master's office and said that in his awe, the station master said, "Who are you, you are so full that Rajendra Prasad ... ... that the station master was boiled again." Hey Rajendra Prasad did not come today.


When he came to know the truth, he was stunned. When Rajendra Babu was the President of the Congress, he came to Allahabad on those same days. The editor of the leader was then. Sibai Chintamani Rajendra Babu was going to meet him in the evening. Rajendra Babu gave his card to the peon. The peon went and saw that Chintamani was writing something. The peon did not dare to interrupt and came out quietly keeping the card on the table and sat near the alab. Rajendra Babu kept watching Asra for a while, then when the cupcake started, the fire itself started heating up. After about an hour, Chintamani's eyesight went to the card and saw that she had the card of the Congress President. The peon told that for an hour, Chintamani  ji felt very sad that Rajendra Babu must have returned but still asked who had come. A man had brought fire there, he said, "Call him well. When Rajendra Babu himself came to that place, Chintamani  was stunned." Congress President Rajendra Babu, a simple follower of such simplicity Gandhiji, departed from this world forever on 28 February 1963.


Rajendra Babu, Chintamani, Gandhiji, Allahabad, Rajendra Prasad, Congress, Mumbai, Dr. Rajendra Prasad, Republic of India, First president india, Freedom lovers, मुंबई अधिवेशन,






सांसारिक वासनाएं सदा-सदा के लिये नष्ट हो जाती है। The love

प्रेम


प्रेम मस्तिष्क का विषय न होकर हृदय का विषय है। वासनामय संसार में प्रेम होना कि दंुर्लभ है और यदि अपवादस्वरूप हो भी जाए तो उसका निष्कपट और विशुद्व होना कठिन है। प्रेम हृदय कि पवित्रता में उठने वाली उस ज्वालामुखी जैसा होता है जिसकी शक्ति और सीमा का अनुमान लगाया जाना संभव नहीं प्रेम उस पवित्र गंगा कि धारा के समान है जिसके प्रवाह में सांसारिक वासनाएं सदा-सदा के लिये नष्ट हो जाती है। महर्षिशों ने प्रेम को पवित्र हृदय से उत्पन्न  हाने वाला त्रिगुणातीत अचल,निर्मल,आनंदमय,सत्य कमलतंतु, से भी कोमल, सूक्ष्माति सूक्ष्म, अनुभवगम्य,स्वाभाविक एकरस रहने वाला और नित्य नवनवायमान बताया है। गुण अथवा किसी विशेषता के कारण प्रेम करने का कोई आधार नही प्रेम को किन्ही गुणों कि उपेक्षा नहीं हांेती है। अनुभवी लोगो का मानना है कि प्रेम के स्पर्शमात्र से प्रेम करने वाले व्यक्ति का हृदय विकाररहित हसे जाता है। सांसारिक वासनाएं और कामनाये सदा-सदा के लिये भस्मीभ्ूात हो जाती है। अर्थात प्रेममार्ग में कामनाओं और वासनाओं को त्यागना अति आवश्यक हो जाता है।

सांसारिक वस्तुओं से प्रेम  करने से प्राप्त सुख अस्थाई होते है। जबकि ईश्वरीय प्रेम से प्राप्त सुख स्थाई होता है। प्रेम तत्व सीधे हृदय से जुडा होने के कारण केवल अनुभवमुग्ध है।

इसे अनुमानादि सं नहीं जाना जा सकता न ही शब्दो के माध्यम से परिभाषित किया जा सकता है जब व्यक्ति प्रेम कि दुनिया में प्रवेश करता है तब उसके लिये इच्छा अनिच्छा ,हानि-लाभ ,मान- अपमान ,सुख-दुख,जय-पराजय सभी महत्वहीन हो जाते हैं। प्रेमानुभूति होते ही व्यक्ति के हृदय में कोमल भावों के उदगम के साथ ही सांसारिक विकार काम,क्रोध,मोह,आदि समूल नष्ट हो जाते हैं।

The love

Love is not a matter of the brain but of the heart. It is difficult to have love in a world of love and even if it is an exception, it is difficult to be honest and objective. Love is like a volcano that rises in the sanctity of the heart, whose power and extent is not possible to predict, love is like a stream of the holy Ganges, in whose flow the worldly desires are destroyed forever. Maharishis have described love as a trinityless, immaculate, blissful, true Kamalantantu, emanating from the pure heart, soft, subtle, sensible, natural, monotonous and constantly new. There is no basis to love due to virtue or any attribute, love does not ignore any virtue. Experienced people believe that the heart of a person who loves the touch of love is deformed. Earthly lusts and sorrows are forever consumed. That is, it becomes very important to renounce desires and desires in the love path.

The pleasures obtained by loving earthly things are temporary. Whereas the happiness obtained by divine love is permanent. The love element is directly obsessed with being connected to the heart.

It cannot be known as conjecture nor can it be defined through words when a person enters the world of love, then the desire for him is unwillingness, loss-gain, honor-humiliation, happiness-sorrow, victory-defeat all insignificant. Become. With the emergence of soft feelings in one's heart, worldly disorders like work, anger, attachment, etc. are destroyed as soon as there is love.

The pleasures, unwillingness, loss-gain, honor-humiliation, happiness-sorrow, victory-defeat, work, anger, attachment, holy Ganges, Love, प्रेम, वासनाएं,



सुकरात का सबसे विवादस्पद व्यक्ति Hindi short stories ,moral for kids story,Moral Stories in Hindi

                                                                     सुकरात
                                           एक विचित्र घटना


जब 432 ई0पू0 में पोटिडिया के युद्व में आल्र्सविडाय घायल हुआ तो एथेन्स कि सुना के एक सैनिक ने उसे बचा लिया था। उस सैनिक का नाम था सुकरात

बाद में सुकरात का सबसे विवादस्पद व्यक्ति बना। उसी के शब्दो में वह एक ऐसा हौवा बन गया जिसके कारण बडे-बडे अधिकारी सजग हो जाते थ्ेा और वह उनकी आलोचना कर देता था। जब भी कोई बात स्पष्ट न होती दंभ,अन्याय,हेकडी,या लालच का बोलबाला होता सुकरात तुरंत उसमें दखल देता। वह अपने समय का महान नेता था। ऐसे समय में वह जनता से ही पूछता था कि क्या करना चाहिये। वह चाहता था कि जनता स्वयं निर्णय करे। वह लोगो को अपने आप को समझने में सहायता करता था।

सामान्यता ऐसा व्यक्ति कुछ कि तो मदद करता है लेकिन कुछ दूसरो को नाराज कर लेता था। उसके शत्राुओं ने उस पर युवा वर्ग को भ्रष्ट करने तथा मान्य देवताओं कि भक्ति न करने कि प्रेरणा देने का आरोप लगाया। 500 व्यक्तियों कि न्याय सभा में से 280 ने उसे  मृत्यु दंड देने के पक्ष में तथा 220 ने विपक्ष में अपना मत दिया।

ऐथेन्स के नियमों के अनुसार सजायाफता व्यक्ति जुर्माना या देशनिकाले में एक चीज चुन सकता था। जब सुकरात ने दोनो बातों को अस्वीकार करके मृत्यु का वरण करना उचित समझा तो उसके मित्रों को बहुत निराशा हुई जेल मंे अन्तिम दिन उसके शिष्य कीटों ने उसे भाग जाने के लिये कहा कीटो ने कि वह और अन्य मित्र तुम्हारे भाग जाने के लिये जेलर को कुछ घूस दे देगे। एथेन्स में न सही अन्य स्थानो के लोग आपसे प्यार करेगें। कीटो ने सुकरात को मनाने की कोशिश की। जब उसकी एक न चली तो उसने सुकरात से युवकों कि शिक्षा पूरी न करने कि बात कही।

सुकरात ने अपने सिद्वांतो से विचलित होना अस्वीकार कर दिया। उसने कहा केवल जीवन जीने का नही ,बल्कि ,अच्छे जीवन का ही मूल्य है। सुकरातने कहा कि वह जीवित रह सकता है और विदेश में जाकर रह सकता है परन्तु न्याय और गुणों युक्त उन सिद्वांतों का क्या होगा जिन्हें वह अब तक अन्य लोगों को बताते आया हूॅ।
सुकरात अन्र्तरात्मा कि आवाज पर विश्वास करता था इसी आधार पर उसने अन्तिम निर्णय भी लिया। अन्तर्रात्मा कि आवाज ने उससे कहा सुकरातसुनो पहले जीवन और बच्चों  कि और बाद में न्याय कि मत सोचो वल्कि न्याय सबसे पहले है। अब तुम निर्दोष के रूप में जा रहे हो एक पापी के समान नहीं

जैसे ही सूर्यास्त का समय हुआ जेलर ने उसे हलाहल विष का प्याला दिया। वह बोला...... सुकरात यहां जितने भी आदमी है उनमें से तुुम सबसे ईमानदार और भद्र तथा सबसे अच्छे हो अलविदा.....वह फूट-फूट कर रोते हुए वहां से चला गया। उस समय फांसी फंदे में लटका कर नहींजहर देकर मौत देते थे। सुकरात ने जहर पिया वह तब तक टहलता रहा जब तक विष के प्रभाव से पांव में चलने कि शक्ति नहीे रही और जहर फैलने लगा। जब वह मृत्यु कि प्रतीक्षा में लेट गया तो उसे याद आया कि उसने अपने एक मित्र को मुर्गे का कर्ज चुकाना है।

वह एथेन्स का सबसे बुद्विमान और श्रेष्ठ व्यक्ति था। उसका अन्त इतिहास के एक क्षणमात्र कि घटना है परन्तु उसकी विश्वसनीयता युगों-युगों तक स्मरणीय रहेगी।

Socrates
A strange incident

When Alsavidya was wounded in the Battle of Potidia in 432 CE, a soldier from Athens heard that he was saved. The name of that soldier was Socrates

Later became the most controversial person of Socrates. In his words, he became a bogey due to which big officers would become aware and he used to criticize them. Socrates would immediately intervene whenever something was not clear of conceit, injustice, hecky, or greed. He was a great leader of his time. At such times he used to ask the public what to do. He wanted the public to decide for themselves. He helped people understand themselves.

Normally, such a person helps, but used to annoy some others. His enemies accused him of corrupting the youth and inspiring him not to do devotion to recognized gods. Out of 500 judges, 280 voted in favor of the death penalty and 220 in the opposition.

According to the rules of Athens, a convicted person could choose a fine or a fine. When Socrates thought it appropriate to declare death by rejecting both things, his friends were very disappointed that on the last day in prison his disciple Keats told him to run away. Will bribe you. People from other places not right in Athens will love you. Keito tried to convince Socrates. When he could not do one, he asked Socrates not to complete the education of the youth.

Socrates declined to deviate from his theories. He said not only to live life, but also, good life has value. Socrates said that he can live and go abroad, but what will happen to those principles with justice and virtues that he has been telling to other people till now.

Socrates believed in the voice of the conscience, based on this, he also took the final decision. The voice of the soul said to him, "Listen Socrates first, don't think of life and children and later, justice, but justice is first." Now you are going as innocent, not as a sinner

As the sunset approached, the jailer gave him a cup of halal poison. He said…. Socrates, of all the men here, you are the most honest and gentle and best of all. Goodbye… He went from there crying bitterly. At that time, hanging did not hang in a noose and gave death. Socrates drank the poison, he kept walking until the power of the poison could not walk in his feet and the poison started spreading. When he lay in wait for death, he remembered that he had to pay a chicken loan to one of his friends.


He was the most intelligent and superior person of Athens. His end is a momentary event in history, but his credibility will be remembered for ages.






मनुष्यों के साथ बिना प्रेम के कुछ नहीं हो सकता,Jai to Kisan, Jai Jai Jawan,Gandhi's,power of light,Leo Tolstoy

                                                                  विचार





लोगो का विचार है कि कई,परिस्थितियां ऐसी होती हैं जब वे अपने साथियों से प्रेम रहित व्यवहार कर सकते है, लेकिन ऐसी परिस्थितियां कभी नहीं होती। निर्जिव वस्तुओं से हम प्रेम रहित व्यवहार कर सकते हैं, लेकिन मनुष्यों के साथ बिना प्रेम के कुछ नहीं हो सकता। यदि मनुष्यों से प्रेम नहीं कर सकते तो उन्हें अकेला छोड दो । अपने को अन्य बातों या अपनी पसन्द के अनुसार व्यस्त रखेा अपने में व्यस्त रहो लेकिन मनुष्यों से अलग रहो।
      लियो टालस्टाॅय

लोटा भर पानी दे कोई,भरपेट उसे तुम भोजन दो।
सस्नेह करे यदि अभिवादन,होकर विनीत अभिनन्दन दो।।

धराधाम पर जब-जब बढता,पाप और कटु अत्याचार।
तभी-तभी ईश्वर लेता ,है कोई अवतार।।

समझाया सबको गांधी ने , हिंसा से बल घट जाता है।
खेाकर विवेक मत खून करो,इससे चरित्र गिर जाता है।
अंग्रेज अगर झूंठे हिंसक हैं,दो उत्तर सत्य अहिंसा से।।
वह घडी स्वयं आ जायेगी, जब वही डरेगे हिंसा से।।

मैं गर्व करता हूॅ नहीं,पर क्या करूॅ लाचार हूॅ।
मैं जनक-आज्ञाबद्व हूॅ, करता न फिर भी वार हूॅ।।
अतएव मानूगां नही,सत्रद्व अब हो जाइये।
हे वीरवर मेेरी विनय से , बद्व अब हो जाइये।।


कह राम-राम रघुपति राघव गांधी कि निद्रा टूट गयी।
सपने में जननी आज दिखी,पर हाय अचानक निद्रा छूट गयी।।

मैं घ्ृाणा -द्वेष कि यह आंधी चलने दूॅगा न चलाउगां।
या तो खुद ही मर जाउगां या इनको मार भगाउगां।।

या तो फिर मेवाड देश निज,गत गौरव पायेगा।
या प्रताप वन-वन भटकेगा,यों ही मर जायेगा।।
सिसौदिया कुल कीर्ति पताका कभी न झुकने दूॅगा।
जीते जी निज मातृभूमि का अपयश नहीं बनूगां।।

पढने में भी ध्यान उन्होने, अपना पूर्ण लगाया।
चमत्कार अपनी प्रतिभा का सबको ही दिखलाया।।

मातृ भूमि कि सेवा का पर भाव हृदय में जागा।
आई0 सी0 एस0 का पद पल में ,अतः उन्होने त्यागा।।

है जन्म लिया जिसने ऋण में ,़ऋण चुका रहा है यह जवान
ऋण में ही इसको मर जाना, देखा भारत का यह किसान
खुद पले न जग सारा पाले,कृषक-नियति का यह विधान
उदघोषणा भर इनकी उन्नति,जय से किसान,जय-जय जवान
                               

                              आगे और अच्छीं कहानिया है open  next  page  


idea

People think that there are many situations when they can treat their partners without love, but such situations never happen. We can treat loveless things with love, but nothing can happen to human beings without love. If you cannot love humans, leave them alone. Keep yourself busy according to your choice or other things, but keep yourself busy but stay separate from humans.

              Leo Tolstoy

Somebody give a lot of water, give him a meal.
If you would like to greet me, give me gracious greetings.
Repeatedly, sin and bitter atrocities on the land.
Only then does God take an avatar.
Gandhi explained to everyone, violence reduces force.
Do not bleed the conscience, it causes the character to fall.
If the Britishers are violent, two answers from true non-violence.
That watch will come on its own when it is scared of violence.
I'm not proud, but what to do, helpless.
I am a parent, I do not do, yet I am still wise.
Therefore, do not agree, become session now.
O Lord, please me now

Say Ram-Ram Raghupati Raghav Gandhi's sleep was broken.
Janani appeared in the dream today, but woe was suddenly asleep.

I hate - especially that this storm will not run.
Either die by itself or will beat them
Either Mewar country will get the pride, the last pride.
Or Pratap will wander one by one, he will die like this.
Sisodia Kul Kirti Pennaka will never let down.
Jeet ji will not become a waste of our motherland.


He also devoted his attention in studying.
Miracle showed its talent to everyone.

The sense of service of the mother land awakened in the heart.
The post of ICS at the moment, so he renounced.
Is born who is in debt, this young man is paying loan
He died in debt, saw this farmer of India
Do not grow up on your own, this law of farmer-destiny
Their progress throughout the proclamation, Jai to Kisan, Jai Jai Jawan

There are more good stories ahead open next page

Send feedback
History
Saved

Community
Jai to Kisan, Jai Jai Jawan,Gandhi's,power of light,Leo Tolstoy,jai jawan jai kisan jai vigyan, jai jawan jai kisan article in hindi. jai jawan jai kisan in hindi,power of lightning, power of light quotes, power of light formula, power of light source, power light and press ,the power of light ,the power of lightning ,power & light concerts, power of domestic light

जहां से मनुष्य कि सोचने समझने कि क्षमता नष्ट हो जाती है ऐसे में power of thinking, big power of thinking

इससे बडा अन्य कोई प्रेम नहीं


आज हम बात करेगे एक ऐसे क्षण कि जहां से मनुष्य कि सोचने समझने कि क्षमता नष्ट हो जाती है ऐसे में किस तरह साहस भरे फैसले लिये जाए बात है द्वितीय विश्वयुद्व कि जब 1941 में समुद्री पनडुब्बीयों का युद्व अपनी चरम सीमा पर था। मध्य अटलाटिक में ब्रिटिश जहाज अन्सेल्म पर तारपीडो के दो हमले हुए। सुबह अंधेरे में जहाज पर भगदड मच गयी। कुछ लाइफबोट खेाल रहे थ्ेा,कुछ भाग रहे थे तथा कुुछ पानी में उल्टे-सीधे गिर रहे थे।


सेसिल पघ (एक पुरोहित) बीमार था। वह अपनी रात कि पोशाक में ही उपर आया और लोगो को दिलासा देने लगा। उसे अपनी परवाह नहीं थी। इसलिये भगदड कुछ कम हुई शेष बची हुई सुरक्षा नौकाओं को आराम से नीचे उतारा गया। फिर भी बहुतों को उनमें जगह नहीं  मिली । पघ ने उन्हें अपनी जान बचाकर पानी में कूदने को कहा।

उसने देखा कि एक आदमी घबरा रहा है उसने उसके कंधे पर हाथ रख कर कहा , भगवान के सहारे कूद जाओ। वह कूद गया ओैर जीवित बच गया उसी व्यक्ति ने यह विवरण सुनाया।

अंत में पघ को पता चला कि कुछ सैनिक उस तलहटी में फसं गये है जहां तारपीडो से छेद हो गया था। बचाव असंभव था। लोग घायल भी हो गए थे तथा उनके बचने कि उम्मीद नहीं थी उसने तलहटी कि ओर जाने वाले मार्ग पर खडे कुछ नाविकों को कहा कि वे उसे रस्सी से बांध कर नीचे उतारें सार्जेन्ट ने मना कर दिया। उसने कहा पादरी महोदय यदि आप नीचे जायेगें तो कभी वापस उपर नहीं आ पायेगें।
पघ ने जोर देकर कहा मृत्यु के भय कि बजाय ईश्वर में मेरा विश्वास अधिक है। मैं वहीं जाउगां जहां वे लोग घिरे हुए हैं।

नाविको ने उनकी आज्ञा का पालन किया उन्होने उसकी कमर में एक रस्सी बांधी और उसे नीचे उतारा । उन्होने देखा कि पघ घायल व्यक्तियों के पास पहुंचा और उसके साथ प्रार्थना करने लगा जब पानी पघ के कंधो तक आ पहुंचा तो शेष नाविक वाहर कूद पडे और इस तरह वे जीवित बच गये।

बाद में उसे मरणेांरांन्त जार्ज क्रास से सम्मानित किया गया।
साहस कभी भी अपने आप नहीें प्रदशर््िात होता। यह प्रेम,श्रद्वा,या आदर्श और विश्वास के सहारे चलता है। शायद प्रेम के बाद साहस ही अत्यधिक महिमावान वस्तु है। 


No other love than this

Today we will talk about such a moment from where the ability to understand the thinking of man is lost, how to take courageous decisions in such a situation is the Second World War, when in 1941 the war of sea submarines was at its peak. Two torpedoes occurred on the British ship Anselm in the Middle Atlatic. There was a stampede on the ship in the morning darkness. Some lifeboats were playing, some were running and some were falling upside down in water.

Cecil Pagh (a priest) was ill. He came upstairs in his night dress and started to comfort the people. He did not care for himself. Therefore, the stampede was reduced to a minimum, the remaining security boats were lowered down comfortably. Still many did not find a place in them. Pagh asks him to save his life and jump into the water.
He saw that a man is panicking. He put his hand on his shoulder and said, jump on the support of God. He jumped and survived and the same person narrated the description.

Finally Pagh finds out that some soldiers are trapped in the foothills where the torpedo pierced. Avoidance was impossible. People were also injured and they were not expected to survive. He told some sailors on the route leading to the foothills that the sergeant refused to tie him down with a rope. He said, Pastor sir, if you go down, you will never come back up.

Pagh insisted that I have more faith in God than fear of death. I will go where those people are surrounded.

The sailors obeyed his command, tied a rope to his waist and lowered him. He saw that Pagh reached the injured persons and started praying with him. When the water reached the shoulders of the Pagh, the remaining sailors jumped out and thus they survived.

Later he was awarded the posthumous George Cross.
Courage would never appear on its own. It runs on love, faith, or ideals and faith. Perhaps courage is the most glorious thing after love.


play and earn money